Ga naar de inhoud

Meerjarenstrategie DRIVE-AYA

Op naar een volwassen, solide AYA-zorg organisatie: klaar voor de toekomst
Aankomende jaren bouwen we verder aan een solide organisatie voor AYA zorg. Het meerjarenplan geeft hierbij de richting aan en wordt uitgevoerd onder de naam DRIVE-AYA.

De projecten binnen onze meerjarenstrategie

Onder de naam DRIVE-AYA werken we aan de meerjarenstrategie van het AYA Zorgnetwerk. Met acht projecten die de zorg voor AYA’s permanent moeten inbedden in het zorglandschap. Hieronder staat de inhoud van elk project kort toegelicht. Lees meer informatie over de projecten in ons meerjarenplan

 

1. Altijd AYA-zorg bij alle AYA’s: inbedding van AYA-zorg

Met dit project streven we naar standaard en actieve aandacht voor leeftijdsspecifieke zorgbehoeften voor élke AYA. Daarbij moeten we de AYA-anamnese vragen in het dossier en portaal van het EPD hangen en het AYA-zorgpad opnemen in de tumor-specifieke zorgpaden. Zo kan leeftijdsspecifieke zorg niet meer worden vergeten.

In 2028 hebben alle ziekenhuizen a) het AYA-zorgpad in de tumorzorgpaden verwerkt en b) hebben zij een functionerend AYA-EPD.

2. Leren van data voor de beste AYA-zorg: een monitoring en evaluatie systeem

Wat is ‘de beste leeftijdsspecifieke patiëntenzorg’? Inzicht in hoe de zorg nu geleverd wordt, en hoe het beter kan, is nodig om deze uniform en kwalitatief hoog te houden. Door het vaststellen van objectieve prestatie-indicatoren kunnen we AYA-zorg evalueren en verbeterpunten direct toepassen in de praktijk via het monitorings- en evaluatiesysteem.

In 2029 is er een lerend monitoring en evaluatie systeem voor AYA-zorg ingericht waarmee zowel de geleverde als ervaren zorg voor AYA’s en hun naasten als de organisatie van zorg verbeterd wordt.

AYA-zorg

3. Goede AYA-nazorg start bij de diagnose: inrichting late effecten zorg

Een groot deel van de AYA’s kampt met lange termijneffecten als gevolg van de behandeling, zoals vermoeidheidsklachten en psychologische problemen. We willen meer inzicht creeëren in deze langetermijn effecten en risicofactoren om gerichte nazorg en preventie in te richten.

In 2030 ontvangt elke AYA een ‘end of treatment plan’ wat gedeeld wordt met de huisarts, hebben we meer inzicht in de late effecten van de kanker(behandeling) bij AYA’s, wie er tot de risicogroep behoren en is er een plan van aanpak voor de inrichting van late effecten zorg voor AYA’s die vallen in de risicogroep.

4. Gekwalificeerde AYA-zorgprofessionals: ontwikkeling en uitvoering van scholingsplannen

Kwalitatief goede AYA-zorg valt of staat met de bekwaamheid van AYA-zorgprofessionals. Deskundigheidsbevordering, passend bij de rol van de zorgprofessional, is daarom een belangrijk aandachtspunt in dit meerjarenplan.

In 2029 – 2030 is er scholingsaanbod met een AYA-EPA ontwikkeld en geïmplementeerd in (vervolg)opleidingen, bijscholingen en/of nascholingen voor relevante (zorg)professionals voor de AYA.

5. Zichtbaarheid van AYA-zorg: marketing en communicatie

Voor vertrouwen, een gevoel van veiligheid en continuüm van de zorg voor AYA’s is eenduidige communicatie over het zorgpad essentieel. Ook is algemene publiekscommunicatie nodig voor de bewustwording dat kanker kan voorkomen bij jongvolwassenen en dat er dan leeftijdsspecifieke zorg voor handen is. Het ontwikkelen van interactieve tools die ondersteuning bieden aan patiënten valt ook onder dit project.

In 2029 is de zichtbaarheid en bekendheid van kanker op de AYA-leeftijd en AYA-zorg bij AYA’s toegenomen, doordat het AYA Zorgnetwerk, organisaties die AYA-zorg leveren en betrokken professionals eenduidig communiceren over zorg voor AYA’s.

6. Implementeren en verankeren van regionale expertise: ‘shared care’ voor AYA’s

Door regionaal en landelijk kennis, expertise en ervaring over het leveren van leeftijdsspecifieke zorg aan AYA’s te bundelen, te echelonneren en te benutten in de zorgverlening, ontvangen alle AYA’s passende zorg.

In 2030 is het AYA-MDO goed aangesloten op tumorspecifieke MDO’s en is regionaal expertise-shared care zorg voor AYA’s opgezet tussen ziekenhuizen, de eerstelijnsoncologienetwerken en informele oncologische zorg in oncologieregio’s.

zorgkaart

7. Landelijke aansturing AYA Zorgnetwerk: gedeeltelijke integratie in bestaande structuren

Het is wenselijk voor de continuïteit van de AYA-zorg dat de organisatie hiervan in de toekomst mede gedragen wordt door bestaande wetenschappelijke verenigingen en beroepsorganisaties die elk hun eigen verantwoordelijkheden nemen in het uitvoeren van zorg en deskundigheid.

Aan het eind van 2030 zijn delen van activiteiten van het AYA Zorgnetwerk centrale coördinatieteam belegd bij partnerorganisaties die hier verantwoordelijk voor zijn en blijft de landelijke aansturing en coördinatie van activiteiten gewaarborgd.

steun ons

8. Duurzame financiering van AYA-zorg: een eerlijk en transparant bekostigingsmodel

Het ontwikkelen van een passend bekostigingsmodel met een billijke en transparante verdeling binnen de ketens en tussen de lijnen – zogenaamde lijnloze AYA-zorg – is een voorwaarde om de coördinatie en continuïteit van AYA-zorg in samenwerking te kunnen verlenen. Daarnaast moet worden onderzocht hoe de nog jonge AYA Foundation – 3 jaar geleden als ‘goed doel’ opgezet voor incidentele bekostiging – een rol kan spelen in dit bekostigingsmodel.

In 2030 wordt regionale AYA-zorg en de landelijke organisatie hiervan bekostigd met een duurzaam en transparant bekostigingsmodel.
In 2030 is structurele fondsenwerving voor incidentele bekostiging van projecten die ten goede komen van de zorgverlening aan AYA’s effectief georganiseerd.

De adviesraad

Jeroen Struijs

Chief economist NZA
Hoogleraar Population Healtlh Economics LUMC

Martijn van Schaik

Directeur zorgverkoop NoordWest

Frank de Bos

Voorheen Coördinator sturing & financiën NFU
Voorheen penningmeester AYA zorgnetwerk

 

Ronald Spanjers

Voorzitter RvB Roessing revalidatie
Lid RvB Revalidatie Nederland
Lid Raad van Advies KieCON
Lid Raad van Toezicht Isala Ziekenhuis

Judith Prins

Emeritus hoogleraar medische psychologie Radboud UMC

Floortje Mols

Associate professor & Academic director of the master Medical Psychology at Tilburg University

Sandy Six-Beltman

CCO/CMO HEMA  (voorheen ETOS en AH)

Financiering

Op 19 november 2024 heeft KWF Kankerbestrijding 6,7 miljoen euro toegekend aan DRIVE-AYA . Dit bedrag zetten wij dankbaar in om de DRIVE-AYA projecten tot uitvoering te brengen en de AYA-zorg in Nederland écht op de kaart te zetten.

“KWF wil de impact van kanker op patiënten en hun naasten terugdringen. Samen met het AYA Zorgnetwerk constateerden we dat het zorgsysteem hiaten vertoont, waardoor jongvolwassenen met kanker tussen 18- 39 jaar zorg krijgen die eigenlijk niet bij ze past. Als je kanker krijgt op AYA-leeftijd heeft dat grote gevolgen voor je toekomstdromen en -plannen: je leven staat op zijn kop. KWF maakt zich er met deze investering hard voor dat AYA’s in alle fases – vanaf diagnose tot zorg voor late gevolgen van kanker – goed ondersteund worden. Bovendien zorgen we er zo voor dat het inmiddels landelijk opererende netwerk de volgende stap kan maken, zodat zorgprofessionals bekend zijn met specifieke AYA-zorg, en alle AYA’s overal blijvend goed begeleid kunnen worden.”

Dorine MansonDirecteur KWF

Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina's van deze website wordt meegestuurd en door jouw browser op de harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. Deze cookies zijn noodzakelijk voor een goede werking van de Website.

Cookie voorkeuren
Privacyverklaring

Functionele cookies

Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door jouw browser op de harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. Deze cookies zijn noodzakelijk voor een goede werking van de Website.

Analytische cookies

De analytische cookies verzamelen informatie over hoe bezoekers de website gebruiken. Deze informatie helpt ons om de website te verbeteren, waardoor deze beter aansluit op jouw wensen. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics om geanonimiseerde overzichten te maken van het bezoekersverkeer op onze website.

Marketing cookies

Hiermee wordt bijgehouden welke pagina’s je bezoekt op internet om je persoonlijke profiel op te kunnen bouwen. Dit profiel wordt niet gekoppeld aan jouw naam, adres, e-mailadres en dergelijke zoals bij ons bekend, maar dient alleen om advertenties af te stemmen op jouw profiel zodat deze zo veel mogelijk relevant voor je zijn. Voor deze cookies vragen wij jouw toestemming. Zonder jouw toestemming worden deze cookies dus niet geplaatst.