Ga naar de inhoud

Interview vrijwilliger Marla: ‘Een ervaring en vriendschap rijker’

Marla de Haan werkte maar liefst vier jaar als vrijwilliger voor de centrale coördinatie van het AYA Zorgnetwerk. Met haar pro deo werkzaamheden maakte zij een wezenlijk verschil in de communicatie over AYA-zorg en daarmee de ondersteuning van zorgprofessionals bij de implementatie van AYA-zorg.

Eind 2022 namen we afscheid van Marla en blikten we terug op haar tijd bij het AYA Zorgnetwerk.

De Nederlandse Associatie (DNA) reikt ieder jaar een DNA AWARD uit voor de beste, meest opvallende en inspirerende vernieuwer op het gebied van verenigingen en verenigingstalent. De jury onderzocht de meest aansprekende voordrachten en stelde een top 3 samen, waarbinnen het AYA Zorgnetwerk viel! Tijdens het DNA-jaarcongres op 26 september 2019 kozen de deelnemers de uiteindelijke winnaar aan de hand van een presentatie op film en de aanbevelingen van de jury. Het AYA zorgnetwerk won met een meerderheid van de publieksstemmen! AYA Ambassadeur Joris Krouwels was gisteren namens onze organisatie aanwezig tijdens het Jaarcongres van De Nederlandse Associatie om deze mooie prijs in ontvangst te nemen!

“Ik ben blij dat ik mijn steentje heb kunnen bijdragen’’, zegt Marla de Haan over haar tijd bij het AYA Zorgnetwerk. In 2018 begon ze met haar pro deo werk binnen het centrale coördinatieteam. Een mooie tijd waar ze als vrijwilliger een onmisbare bijdrage leverde en waardevolle ervaring heeft opgedaan. Ze verlaat nu het team, maar alle fijne herinneringen aan de samenwerking neemt ze met zich mee.
Marla vertelt erover samen met collega’s Yfke Dotinga en Sophia Sleeman.

Tekst: Rosalie Griffioen

Wat was voor jou destijds de aanleiding om bij het AYA Zorgnetwerk te komen werken?

Marla: “Een paar jaar geleden had ik een baan bij het bedrijf dat de website van het AYA Zorgnetwerk bouwde. Op die manier kende ik de term ‘AYA’ dus al wel, maar ik was er nog niet echt bij betrokken.”

“Hier kwam verandering in toen er in mijn omgeving twee jonge vrouwen uit twee vriendinnenkringen overleden aan kanker. Dit verlies raakte me erg, met name het feit dat ik het gevoel had niks voor hen te kunnen doen. Dit maakte dat ik me wilde inzetten voor andere kankerpatiënten in deze leeftijdsgroep. Nadat ik mijn baan had opgezegd en een tijdje had gereisd, klopte ik bij hen aan met de vraag of ik iets zou kunnen betekenen.”

Sophia: (coördinator communicatie, red.): “Marla vertelde tijdens ons kennismakingsgesprek over haar ervaring op het gebied van ontwerpen van gebruiksvriendelijke websites, en de verbeterpunten die zij hierbij zag voor onze website. Toen ook nog bleek dat ze de achterkant van de toenmalige site kende vanuit haar vorige baan, was de optelsom snel gemaakt. Samen met onder andere Eveliene Manten (directeur AYA Zorgnetwerk, red.) zijn we aan de slag gegaan en ontstond er een vruchtbare samenwerking.”

marla

“Ik kende de term ‘AYA’ al wel, maar ik was er nog niet echt bij betrokken. Hier kwam verandering in toen er in mijn omgeving twee jonge vrouwen uit twee vriendinnenkringen overleden aan kanker. Dit verlies raakte me erg, met name het feit dat ik het gevoel had niks voor hen te kunnen doen. Dit maakte dat ik me wilde inzetten voor andere kankerpatiënten in deze leeftijdsgroep.”

Marla de Haan – UX-designer en voormalig vrijwilliger AYA Zorgnetwerk

Met welke werkzaamheden en projecten heb je je zoal beziggehouden?

Marla: “Vanwege mijn werkervaring hield ik me vooral bezig met de digitale wereld van het AYA Zorgnetwerk: het werken aan de bestaande website en later de opzet van de nieuwe. Voor mij staat de gebruiker van de website altijd centraal, en het mooie is dat het AYA Zorgnetwerk ook op die manier werkt bij het inrichten van haar zorg.”

Yfke: “Toen we samen bezig waren met de nieuwe website was duidelijk te merken hoe Marla de belangen van de websitebezoekers voorop bleef stellen. De ideeën van het team werden gevalideerd met de gebruiker: is dit daadwerkelijk de behoefte van de gebruiker en daarmee ook de oplossing?
Door met zorgverleners zelf in gesprek te gaan en te vragen wat zíj belangrijk vinden, kwamen we er achter welke beperkingen de bestaande website had en wat belangrijk was voor de nieuwe website.”

Sophia: “De komst van de nieuwe site heeft ons ook dichter bij elkaar gebracht als team. Binnen het project hadden we allemaal een duidelijke rol waar we onze kwaliteiten en creativiteit in kwijt konden.
Naast vele efficiënte brainstormsessies en gebruikerstesten, die zeer professioneel werden geleid door zowel Marla als Yfke, hebben we ook veel gelachen. Natuurlijk kwamen we onderweg ook uitdagingen tegen, maar we maakten ook tijd om successen te vieren. Zoals het samen proosten op de lancering van de website. Om de deadline van lancering te halen zijn we ook enorm geholpen door Mardie (Vermunt, communicatieadviseur IKNL, red.), zij heeft in haar vrije tijd gigantisch geholpen om de content van de oude naar de nieuwe website over te zetten. Met recht TEAMWORK!”

Wat vind je het mooiste dat je hebt bereikt?

Marla: “Natuurlijk het proces van vernieuwing van de website! Niet alleen het mooie eindproduct, maar zeker ook de manier van samenwerken. Het team, gebruikers en andere stakeholders stonden ontzettend open voor het leveren van een bijdrage of het delen van kennis. Niet alleen de brainstormsessies met het team waren zeer waardevol, ook de vele gebruikerstesten die we hebben mogen doen stonden centraal in de ontwikkeling van de nieuwe website.”

“De samenwerking vind ik nog veel belangrijker dan het eindresultaat. Dat we dat sámen konden doen op die manier resulteerde in het juiste eindresultaat (dat nooit af is omdat er iedere dag geleerd en verbeterd wordt!).”

Yfke: “Net als Marla denk ik dat we de ervaring die we nu hebben opgedaan bij het maken van de website later weer kunnen toepassen. Tijdens mijn afstuderen heb ik onderzoek gedaan naar hoe goede communicatie tussen zorgverleners en de centrale coördinatie van het AYA Zorgnetwerk op een effectieve manier kan bijdragen aan betere kwaliteit en uniformiteit van AYA-zorg.
Ik ben blij dat ik na mijn afstudeerproject heb kunnen helpen met het opzetten van de nieuwe website. Verder kan ik de skills die ik heb geleerd in mijn vrijwilligerswerk bij het Zorgnetwerk goed inzetten in mijn huidige werk als UX-designer.”

Hoe heb je je tijd bij het AYA Zorgnetwerk beleefd?

Marla: “Het was voor mij meer dan een zakelijke werkplek. Vanaf het begin af aan voelde ik me enorm welkom. Het kernteam was klein, open en respectvol. Het is een erg fijne omgeving waar ik ook mijn persoonlijke verhaal kwijt kon. Het gevoel dat het team mij gaf heeft er echt aan bijgedragen dat ik zo enthousiast aan de slag ging.”

“De tijd die ik eraan kon besteden was natuurlijk niet oneindig, ik deed het vrijwillig. Op het moment dat ik een baan vond werd de tijd die ik eraan kon besteden minder. In het begin mocht ik vanuit mijn toenmalige werkgever YACHT zo’n 2 uur per week onder werktijd pro deo voor het AYA Zorgnetwerk werken. Toen ik van baan wisselde was er steeds minder ruimte voor de werkzaamheden. Ik wil echt ergens 100% voor kunnen gaan en dat gevoel miste. Vandaar dat ik uiteindelijk de moeilijke beslissing heb genomen om afscheid te nemen van dit fijne team. Ik kijk met trots terug op de vier jaar waarin ik heb kunnen bijdragen aan betere zorg voor jongvolwassenen met kanker. Gelukkig houd ik nog contact met de mooie mensen die ik heb ontmoet tijdens deze periode!”

Yfke: “De samenwerking met Sophia en Marla was super fijn! Echt een dreamteam! We blijven van elkaar leren en zijn alle drie super gedreven in het verbeteren van de communicatie en professionele uitstraling van het Zorgnetwerk. De fijne samenwerking en het samen bereiken van doelen maakt het werk super waardevol. Het geeft mij veel voldoening om een steentje bij te dragen en ik ben blij dat ik mijn skills hiervoor kan inzetten.”

Sophia: “Ik vind het mooi hoe het AYA Zorgnetwerk gegroeid is, mede dankzij de inspanningen van het communicatieteam. En ik heb het idee dat iedereen heel veel van elkaar en de samenwerking heeft geleerd. Ik heb zelf bijvoorbeeld veel gehad aan Marla’s frisse blik op het werk en de structuur die zij aanbracht. Daarnaast zorgde ze gewoon voor heel veel gezelligheid in het team!”

Nieuwe website lancering
Het AYA Zorgnetwerk communicatieteam proostte in februari 2022 op de lancering van de nieuwe website. Van boven naar beneden, v.l.n.r. Sophia (coördinator communicatie), David Beentjes (webbouwer Unloc), Mardie (communicatieadviseur IKNL), Eveliene (directeur), Dennis de Graaf (AYA Foundation), Kim Gringhuis (AYA Foundation), Marla en Yfke (UX-designers).

“Natuurlijk kwamen we onderweg ook uitdagingen tegen, maar we maakten ook tijd om successen te vieren. Zoals het samen proosten op de lancering van de website.”

Waarom vind je AYA-zorg en meer bekendheid voor AYA’s belangrijk?

Marla: “De ziekte van dichtbij meemaken zette me aan het denken. Als jongvolwassene zijn er al genoeg keuzes die je moet maken en waar je over na moet denken, laat staan dat je dan ook nog moet dealen met een ziekte als kanker. Onwerkelijk.”

“AYA-zorg luistert naar het verhaal van deze jonge mensen en stelt hen centraal bij alle keuzes die gemaakt moeten worden. Als ik aan AYA’s en het AYA Zorgnetwerk denk, denk ik aan enorm veel kracht. Het is een organisatie die staat voor haar doel en er alles aandoet om dat te bereiken.”

Van welke werkzaamheden zou je graag nog een vervolg zien?

Marla: “Ik denk dat de vernieuwing van de website voor een sterke fundering heeft gezorgd, waaraan het team verder kan bouwen. Ik hoop dat de patiënt en zorgprofessional daarbij altijd centraal zullen blijven staan.
Zelf heb ik er alle vertrouwen in dat Yfke, die nu het stokje min of meer van mij overneemt, hierop kan toezien. Wat ik het team wil meegeven is: doe wat goed voelt en ga niet aan jezelf voorbij. Het is een klein team met veel passie en ambitie, wat ervoor zorgt dat op tijd een pas op de plaats maken gemakkelijk vergeten wordt. Goede zelfzorg is belangrijk om vervolgens te kunnen zorgen voor anderen!”

Yfke: “Ik kijk ernaar uit om bepaalde taken van Marla op te pakken en de website verder te blijven optimaliseren. Ik denk dat de site die er nu staat een mooie basis is om aan verder te werken en het is fijn dat het team Marla als hulplijn houdt als we er toch niet uitkomen. Omdat Marla en ik al enigszins dezelfde rol in dit project hadden zal het werk ook niet heel anders en nieuw voor me zijn.”

“Als patiënten in de toekomst maar niet meer hoeven te zoeken naar de juiste zorg. Wanneer AYA-zorg vanzelfsprekend is in alle ziekenhuizen, heeft het AYA Zorgnetwerk echt een belangrijk doel bereikt!”

Wat wens je het AYA Zorgnetwerk toe?

Marla: “Ik hoop dat het team de capaciteit en kracht behoudt om datgene te realiseren wat nodig is voor de beste AYA-zorg. Daarbij is stabiliteit, kennis en kunde, maar ook moed, passie en energie belangrijk!”

“Vreemd om te zeggen, en een beetje kort door de bocht, maar ik hoop dat er over tien jaar geen AYA Zorgnetwerk meer nodig is, omdat de gehele AYA-zorg geïntegreerd is in de algemene gezondheidszorg. Ik denk wel dat de rol van een centraal coördinatieteam onmisbaar blijft om kwaliteit te borgen. Als patiënten in de toekomst maar niet meer hoeven te zoeken naar de juiste zorg. Wanneer AYA-zorg vanzelfsprekend is in alle ziekenhuizen, heeft het AYA Zorgnetwerk echt een belangrijk doel bereikt!”

Tekst: Rosalie Griffioen
Beeld: Marla de Haan / AYA Zorgnetwerk

Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina's van deze website wordt meegestuurd en door jouw browser op de harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. Deze cookies zijn noodzakelijk voor een goede werking van de Website.

Cookie voorkeuren
Privacyverklaring

Functionele cookies

Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door jouw browser op de harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. Deze cookies zijn noodzakelijk voor een goede werking van de Website.

Analytische cookies

De analytische cookies verzamelen informatie over hoe bezoekers de website gebruiken. Deze informatie helpt ons om de website te verbeteren, waardoor deze beter aansluit op jouw wensen. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics om geanonimiseerde overzichten te maken van het bezoekersverkeer op onze website.

Marketing cookies

Hiermee wordt bijgehouden welke pagina’s je bezoekt op internet om je persoonlijke profiel op te kunnen bouwen. Dit profiel wordt niet gekoppeld aan jouw naam, adres, e-mailadres en dergelijke zoals bij ons bekend, maar dient alleen om advertenties af te stemmen op jouw profiel zodat deze zo veel mogelijk relevant voor je zijn. Voor deze cookies vragen wij jouw toestemming. Zonder jouw toestemming worden deze cookies dus niet geplaatst.