Ga naar de inhoud
Utrecht – Het Nationaal AYA (Adolescents & Young Adults) ‘Jong & Kanker’ platform heeft ruim 25.000 euro ontvangen van hyacintenkwekers met de verkoop van hyacinten in 15 ziekenhuizen aangesloten bij het platform. Het geld wordt gebruikt om zorgprofessionals én jongvolwassenen te voorzien van kennis over leeftijdsspecifieke zorg voor jongvolwassenen die tussen de 18 en 35 jaar kanker hebben gekregen. En om deze jongvolwassen te helpen met hun zorgbehoeften: van tumorbehandeling tot psychosociale maatschappelijke problematiek die kanker op deze leeftijd met zich meebrengt.

In de bloei van hun leven: hAYAcinten tegen de impact van kanker
Elk jaar zetten AYA’s (Adolescents & Young Adults, tussen de 18 en 35 jaar met kanker), hun naasten en behandelaars zich samen met hyacintenkwekers in om zoveel mogelijk ‘hAYAcinten’ te verkopen in de UMC’S en een aantal algemene ziekenhuizen. De bloeiende hyacint staat symbool voor de jongvolwassenen, die in de bloei van hun leven te maken krijgen met kanker. Deze actie is vier jaar geleden gestart in samenwerking met, Rob van Haaster en John van der Slot, hyacintenkwekers. De hyacinten worden door betrokken kwekers en transporteur gratis gedoneerd en getransporteerd naar 15 ziekenhuizen in heel Nederland. Dit jaar waren dit maar liefst 5000 bossen, waarmee een recordbedrag van ruim 25.000 euro is opgehaald. Er is ook een kar hyacinten geveild door Royal FloraHolland. De verkoopdag brengt naast geld, ook zichtbaarheid, bewustwording en verbroedering met zich mee. Samen zet iedereen zich in om leeftijdsspecifieke zorg vanaf diagnose te verbeteren.

AYA poli teams en Dreamteams
Tijdens het jaarlijkse nationale AYA ‘Jong & Kanker’ symposium  (SPACE 4 AYA) wordt kennis en kunde over verschillende ‘Kanker op de AYA leeftijd’ thema’s uitgewisseld en zorgbehoeftes in kaart gebracht tussen AYA’s en zorgprofessionals. Om in te spelen op deze behoeftes is AYA zorg ontwikkeld. AYA zorg wordt geëchelonneerd aangeboden afhankelijk van de zorgbehoefte door eerste lijn, algemene ziekenhuizen, Universitair Medisch Centra (UMC’s) en Antonie van Leeuwenhoek Ziekenhuis (AvL). Binnen de UMC’s / AvL zijn er speciale AYA poli teams ontwikkeld, die samen met de behandelaar hulp bieden. Binnen het team richt de behandelaar zich op medische vraagstukken en het AYA poli team richt zich op leeftijdsspecifieke vraagstukken. In samenspraak en overleg bieden ze zo integrale zorg vanaf diagnose. Daarnaast zijn zogeheten ‘dreamteams’ gestart. Dit zijn teams met professionals en AYA’s, die AYA zorg verbeteren op verschillende sociale thema’s, zoals seksualiteit & intimiteit, werk & studie, voeding, verzekeringen, sport en bewegen en integratieve geneeskunde. Aandacht voor de specifieke problematiek van kanker op de AYA leeftijd is noodzakelijk, want uit onderzoek van het Nationaal AYA Platform blijkt dat één op de drie AYA patiënten twee jaar na diagnose met moeite het ‘normale’ leven weer oppakken. Een sociaal en maatschappelijk isolement liggen op de loer als er geen aandacht is voor de AYA zorgbehoeften.

‘Met een holistische aanpak, sociaal en medisch, kunnen we vanaf diagnose inspelen op de zorgbehoeftes van AYA’s. Hiermee empoweren we de AYA en voorkomen we later onnodige zorgconsumptie’ Eveliene Manten-Horst, Kwartiermaker en Directeur Nationaal AYA ‘Jong & Kanker’ Platform

Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina's van deze website wordt meegestuurd en door jouw browser op de harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. Deze cookies zijn noodzakelijk voor een goede werking van de Website.

Cookie voorkeuren
Privacyverklaring

Functionele cookies

Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door jouw browser op de harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. Deze cookies zijn noodzakelijk voor een goede werking van de Website.

Analytische cookies

De analytische cookies verzamelen informatie over hoe bezoekers de website gebruiken. Deze informatie helpt ons om de website te verbeteren, waardoor deze beter aansluit op jouw wensen. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics om geanonimiseerde overzichten te maken van het bezoekersverkeer op onze website.

Marketing cookies

Hiermee wordt bijgehouden welke pagina’s je bezoekt op internet om je persoonlijke profiel op te kunnen bouwen. Dit profiel wordt niet gekoppeld aan jouw naam, adres, e-mailadres en dergelijke zoals bij ons bekend, maar dient alleen om advertenties af te stemmen op jouw profiel zodat deze zo veel mogelijk relevant voor je zijn. Voor deze cookies vragen wij jouw toestemming. Zonder jouw toestemming worden deze cookies dus niet geplaatst.